Når vi snakker med vores kunder om deres oplevelse af de seneste måneder, ser vi et bredt billede. Vi oplever virksomheder, hvor brancherne er blevet lukket fuldstændig ned, virksomheder der kun er blevet perifert berørt af krisen og virksomheder der har haft ekstra travlt igennem den seneste tid. Det gælder lige fra øget sikring på hospitalerne til den voldsomt øgede transport til landets planteskoler.
Tiden her og nu er præget af uvished og frygten for, at det kan gå ned af bakke igen. Hos mange af vores kunder oplever vi en afventende position, fordi man ikke er sikker på, om tiderne bliver bedre eller værre. Vi giver her nogle tips til hvordan man, ved at bruge KeyBalance bedst muligt, kan positionere sig og forberede sig på fremtiden.
1. Hav styr på stamdata. Hvis man gerne vil holde kunderne i kort snor, skal man være sikker på, at alle kundestamdata er korrekte. Eksempel: Er der CVR nr. på alle virksomheder? Er de korrekte? Fremgår hver virksomhed kun én gang?
Vi oplever en del virksomheder, der har godt styr på kreditmax. x tusinde per kunde. Men i tilfælde hvor den samme kunde fremgår i systemet med fire forskellige kundenumre, kan vedkommende jo også få firedobbelt kreditmax. Og uden korrekt CVR nr. er det svært med de øvrige. 2. Automatisk markering af lukkede virksomheder Hvis kunderne er markeret med korrekt CVR nr., kan vi nemt danne en kørsel, der automatisk spærrer virksomheder under f.eks. konkurs. Skal I så have tilsendt en mail, måske kun ved åbne ordre.
3. Automatisk markering af kreditniveau Som omtalt i en anden af vores artikel har vi udviklet et modul sammen med Bisnode. Dette modul giver mulighed for at arbejde med kreditvurderinger fra Bisnode og dermed have større overblik over kunderne. 4. Brug kreditniveau
Sørg for at holde fokus på kundernes saldo kontra kreditmax. I en standard KeyBalance gives der en advarsel hver gang en ordre åbnes, hvis den er over kreditmax.
5. Automatiske kontoudtog / rykkere Der findes stadig mange virksomheder, hvor det at udsende rykkere er noget man gør, når man får tid. Men hvorfor ikke sende et kontoudtog til alle kunder med en saldo ultimo hver måned? Det er både en god service til kunden, men det gør det også nemmere for jer at udsende rykkere jævntligt.
Vi tilbyder både en standard udgave samt en udvidet udgave af rykker-funktionen i KeyBalance. I den udvidede funktion medsendes alle åbne fakturaer, så kunden ikke behøver at ringe og spørge efter dem. Begge udgaver er en del af standard KeyBalance, så I skal blot spørge efter den. Den nye version kræver dog, at vi bruger lidt tid på teknisk opsætning.
6. Leverandørservice Et sidste muligt tiltag for at sikre kundernes betaling er automatisk opkrævning via leverandørservice. Med et KeyBalance LS modul samt et abonnement hos NETS kan KeyBalance automatisk opsamle informationer om de udstedte fakturaer og opkræve dem via NETS på forfaldsdatoen. Så glemmer kunderne ikke at betale – eller vælger at betale andre mere krævende kreditorer først.