Emnet ”konfigurator” er gennem årene jævnligt kommet op ved møder med nye og eksisterende kunder. Vi har en del kundeløsninger, der i større eller mindre grad kan ses som konfiguratorer. Vi er netop nu, sammen med en ny kunde, ved at lægge sidste hånd på en ganske omfattende konfigurator, der omfatter både tilbud og produktion.
Hvad er en konfigurator?
En konfigurator er et ret bredt begreb, som bruges om forskellige former for systemer, hvor brugeren kan tilpasse (konfigurere ) en vare til salg eller produktion. Hvis man på nettet bestiller en bil og kan vælge mellem grå og sorte fælge, er det en konfigurator. Det er også en konfiguration, hvis man undervejs i en salgsproces kan designe eller tilpasse produktet sammen med slutkunden.
Findes i KeyBalance allerede
KeyBalance har allerede en del konfiguratorer af forskellige slags. Til nogle kunder har vi opsat en beskrivelse a'la ”Bilbasen”, hvor man ved at vælge TYPE og derefter MÆRKE og MODEL får en nem måde at beskrive en traktor.
Vi har også arbejdet med kontrolskemaer, hvor man i opsætningen kan vælge hvilke felter, der skal med på kontrolskemaet, herunder hvilke former for svar de kan have (ja/nej, ok/ikke ok, rød/grøn/blå m.m.)
Endelig har vi i nyere tid også udviklet en minikonfigurator, hvor man som kunde selv kan opfinde ekstra felter på en vare - fx ekstra tal/tekst /øvrige valgmuligheder. Disse felter kan vises på varen eller fx sendes til webshop.
Omfattende konfigurator
I forbindelse med opstart af en ny kunde, havde kunden allerede en velfungerende konfigurator i C5. Vi har derfor i samarbejde med kunden arbejdet på at kunne udføre den samme salgsproces i KeyBalance.
Dette bygger på en omfattende viden og erfaring hos vores kunde om, hvordan lige netop de arbejder med deres konfigurator, og hvad der fungerer og ikke fungerer for dem.
Over de seneste måneder er der arbejdet på et ganske omfattende konfigurator. Konfiguratoren kører på et projekt og driver reelt set deres salgs- og produktionsproces. Det er altså et værktøj til sælgerne i samarbejde med slutkunden. Vores kunde sælger slutkundeprodukter, der kan tilpasses ganske meget.
Det relevante ved denne konfigurator er, at den er lavet så alt kan tilpasses. Det er altså vores kunde selv, der kan rette spørgsmål, priser, styklister, betingelser, regler og meget andet.
Brugseksempel
Et almindelig tilbud bliver til konfiguration af mindst 3 produkter.
- Opstart / grundtilbud
Her angives besvarelse af spørgsmål omkring grundlaget for projektet, herunder hvilken varegruppe og produkt der dannes tilbud på. Ved aktivering dannes der (ordre)linjer for disse valg, fx en række betalings- og garantitekster.
- Det konkret produkt
Her angives egenskaber ved produktet; Højde, bredde, farve, med/uden motor og meget mere. Undervejs kan der komme flere valg. Fx kan valg af ''med motor'' medføre, at man skal vælge motortype. Ved aktiveringer hentes der en produktpris og der dannes ordrelinjer på eventuelle tillæg på baggrund af det valgte. Bagved vedligeholdes en stykliste for hvilke varer, der skal plukkes samt beskrivelser til de forskellige led i produktionen.
- Opsætning og montering.
Kunden har valgt også at ”konfigurere” et produkt omkring montering. Her ledes sælgeren igennem en række valg for dermed at have en præcis beskrivelse af montagen og eventuelle tillægspriser. Fx for at beskrive, hvordan grundlaget er og om der skal udføres el-arbejde. Når disse step er gennemført (når alle spørgsmål er besvaret), så har sælgeren sammen med kunden taget stilling til alt det relevante.
I den aktuelle situation styres leverancen via en række stadier på projekterne. Med udgangspunkt i konfiguratoren findes der en komplet arbejdsbeskrivelse og stykliste, som deles op i blokke per produktionsområde. Hvert produktionsområde har et skærmbillede og/eller print, hvor de arbejder videre med opgaverne.
Billeder:
- Opstart af konfigurator:
- Nogle svar medfører flere spørgsmål:
- Det færdige tilbud med både tekster, grundpriser og tillæg fra det valgte.